Av: Sosiale medier-ansvarlig Silje Reistad

Du liker å skrive. Du har ideer på blokka, skisser til romaner og noveller i hodet. Du elsker å drømme deg bort i bøker, tenker ut egne historier du vil skrive, karakterer du vil skape og følge over tid. Kanskje skrev du da du var yngre? Fikk skryt av læreren, av venner eller foreldre.

Kanskje gjorde du som meg; satte sammen A4-ark med stiftemaskin og skrev dine egne bøker. Jeg var 5 år og stod for tekst og illustrasjoner selv. Ordene var feilstavet og dyrene så kanskje ikke ut som de dyrene de egentlig skulle være, men én ting var sikkert allerede da.

Jeg ville bli forfatter.

NÅR DET SIER STOPP

Så hvordan kan det bli så vanskelig å skrive? Når drømmen står så sterkt? Og noen ganger så lenge av gangen? Jeg har gode skriveperioder hvor tastene går av seg selv. Men så stopper det opp. Spesielt når det bare er få sider igjen av en historie. Når det begynner å nærme seg slutten. Alle bremsene står plutselig på, og skriveselvtillitten? Forsvunnet.

Frykt. Det må være frykt. Frykten for å få nei. For at det ikke er godt nok. For at man ikke er den forfatteren man kanskje drømte om at man var.

Men her, dere. Her må vi kjempe imot. Denne følelsen er helt normal, men ikke noe som fortjener tiden og tankene våre. For den harde sannheten er; skriver vi ikke, blir vi ikke forfattere. Og får man nei fra forlag? Det er en del av veien mot drømmen, og noe vi skal bli motivert av.

Alle dere skribenter som kjenner dere igjen i skrivesperren og mangelen på skriveselvtillit; Vi er nødt til å sette oss foran de blanke arkene likevel, trykke ned tastene eller pennen - om det så bare er for å skrive at man er tom for ord.

TRE TRINN SOM KAN HJELPE:

* OK, så er du tom for ord. Vær en journalist som stiller deg selv spørsmål. Hvorfor tror du at du er det? Skriv svaret. La journalisten fortsette å stille spørsmål. Er det noe med historien din, føler du at du mangler noe?
* Nå er du i gang. Still flere spørsmål til deg selv. Hva liker du best med historien/ideen din? Kommer du på noe ved ideern du er fornøyd med? Skriv.
* Glem din planlagte utvikling i historien, om du har det. Hva ville du gjort med historien om du kunne begynt på nytt? Kanskje kommer du på ideer som kan puttes inn.
* Gjør dette hver gang du får skrivestopp. Du kan eventuelt lage en ferdig mal med disse spørsmålene, som du fyller inn før du går tilbake til skrivingen igjen. Du "tvinger" deg selv til å skrive uten at det er direkte knyttet til historien din, og det kan løsne opp.

Å skrive er som mye annet, det må bli en vane. Og det skal vi klare - sammen!

Sett deg et skrivemål sammen med meg nå. Skriv det på en postit-lapp, eller på mobilen. Les det ofte. Mitt skrivemål er at jeg skal lage en ny vane, hvor jeg hver dag skriver på morgenen med kaffekoppen. Før jeg sjekker mobil, mail og hva som har skjedd i verden. En halv side holder, men hvis jeg kommer inn i en god flyt er det bare å fortsette.

Jeg har troa på deg. Og det bør du ha også. Lykke til med skrivingen!

PS: For meg har det hjulpet mye å være en del av Forfatterskolen og ha en litterær familie. Påmeldingen til Forfatterskolens store romankurs er åpen!

Et moderne folkeeventyr