Forfatter Ole Skytterholm er aktuell med diktsamlingen ‘Ein song for Alan Kurdi’ (Lyrikkforlaget, 2023).

En igangsettende opplevelse

– Livet er fullt av tilfeldigheter, utbryter Ole.

Det var først som pensjonist at han virkelig fikk skrevet. Han har lenge hatt tekster liggende i skrivebordsskuffen, som man sier. Men med flere hektiske lederstillinger strakk ikke tiden til.

– Jeg har puslet litt med tekst, og i ungdommen trodde jeg at jeg skulle bli forfatter, det er det vel mange som tror, ler Ole.

Men så ble det ikke slik. Han fikk høye stillinger, mye ansvar, og jobbene var spennende.

Skrivingen ble lagt til side, frem til møtet med flyktningkrisen. Som frivillig i en gresk flyktningleir ser Ole katastrofen på nært hold. Menneskene han møter setter i gang en kreativ prosess.

– Det var grusomme tilstander i leirene, ikke minst for barna. Noen kom med fjerne slektninger, eller fremmede, noen kom alene. Det var vel dette som ble utløsende for skrivingen.

Et bredt dikterlandskap

Den røde tråden i samlingen er klar. – Jeg har alltid vært samfunnsengasjert, og diktene tar opp tema som miljø, rasisme og menneskerettigheter.

I diktene møter vi på flere nyere hendelser som sier noe om samfunnets tilstand. De fleste kjenner navnet Alan Kurdi, og husker bildet av 3-åringen som druknet på flukt over havet. Denne sterke hendelsen, og flere andre, har inspirert diktene.

–Jeg vil nå ut med noen politiske holdninger.

Kultursektoren har det ansvaret, mener Ole. – Jeg synes forfatterne bør skrive om samfunnet vårt. Vi har et ansvar. Med samlingen ønsker jeg å påvirke leseren, så et samfunnsengasjement smitter over, det hadde vært fint.

Men det er også et stort spenn i diktene, påpeker Ole. I samlingen finner man også dikt som tar for seg hyggeligere temaer: – Jeg håper leseren også kan trekke litt på smilebåndet.

God mottagelse og musikalsk samarbeid

‘Ein song for Alan Kurdi’ har allerede høstet gode tilbakemeldinger, blant annet fra Tom Egeland, som sier om boken; ‘Dikt som vil gripe deg – og vekke undring og ettertanke’. Kritiker Anne Schäff er også begeistret for samlingen; ‘Forfatteren skriver vart om de vergeløse. Med humor og krass refs røsker han opp i sin generasjons synder og unnfallenhet i en diktsamling som spenner vidt.’

Oles dikt har allerede bevegd seg ut i andre kunstarter.

– Verkene er ikke publisert ennå, men det er blitt skrevet musikk av profesjonelle musikere og komponister.

Ett av diktene er alt arrangert for kor med full besetning. At musikere vil jobbe med diktene, er ikke så rart; Ole bruker musikk aktivt i skrivingen. – Når jeg skriver tenker jeg ofte på diktene som sanger. De skal ha god rytme, og det har nok bidratt til at de som skriver musikk har blitt begeistret for diktene.

Viktig med en motivator

Å skrive er hardt arbeid, det er Ole klar på.

– Før jeg sendte noe til forlaget, påspanderte jeg meg både skrivekurs og manusvurderinger.

Koblingen til skolen har vært viktig for Ole: – Det er ensomt å skrive. Da er det viktig med slike overskuddsmennesker som Kristine. Jeg er en stor tilhenger av henne, hun er en svært inspirerende pedagog. Ikke bare har hun skrevet mye selv, men hun gir gode ‘push’.

Til aspirerende forfattere, presenterer han et viktig perspektiv: – Å skrive, om du blir utgitt eller ikke, kan være god terapi, der kan du få gitt uttrykk for følelsene dine, og tankene dine rundt livet, for dine nærmeste og for deg selv.

Det kan være fint i seg selv, mener Ole. - Uansett hvor flink du er, kan det være fint bare å sende et dikt til en annen, eller en sang. Man kan vise omtanke og kjærlighet ved å sende fra seg noen ord.

Godt å bidra

Ole vil gjerne bidra til det viktige arbeidet han så i Hellas. Forfatterens bokinntekter går derfor til organisasjonen ‘Dråpen i havet’.

– Når du har vært der og opplever dette, du kommer fra den norske bobla, på en måte utenfor verden, og du ser hvor tøft livet kan være for andre; da er det med lett hjerte du støtter disse folkene.

Boken kan kjøpes hos alle nettbokhandlere, Lyrikkforlaget, Nynorsk Kultursentrum og i en rekke bokhandler.

Forfatterskolen gratulerer Ole med debuten!

Utdrag dikt:

Ikkje tilgjev, Alan Kurdi

at vi ikkje var ein bror

lat oss drøyme draumen saman

om ei trygg og kriglaus jord

om ein båt som sjølv i stormen

reddar deg og far og mor

(fra  diktet «Ein song for Alan Kurdi»)

Når vi er saman

har vi alltid