Av: Sosiale medier-ansvarlig Silje Reistad

Enten du er utgitt forfatter, selvpublisert eller bare ønsker å dele dikt eller utdrag av tekstene dine - sosiale medier er et smart sted å vise frem arbeidet sitt. Men hvordan tar man de første stegene for å dele, og hvordan synes man i mylderet av alle profiler?  

HVOR?
Facebook, Twitter, Instagram og Snapchat er noen av de største sosiale medier-plattformene. For tekst vil jeg tørre å påstå at Instagram er det beste stedet for å dele, i tillegg til Facebook hvor man har muligheten til å dele i grupper. Facebook-grupper er gull. Man har mulighet til å vise seg frem, bygge et lite samfunn hvor man deler sammen, og andre kan bli glad i din unike skrivemåte. Se for deg at du har delt små tekster i lang tid, kanskje flere år, og en vakker dag deler du nyheten om at du skal utgi bok - hvem tror du er de første som tropper opp på bokhandelen? Jeg tror nok mange av disse er fra skriveforumet. Du støtter dem, de støtter deg. Dere deler - sammen.

Grunnen til at jeg også mener Instagram er et bra sted å dele tekst, er at det kan deles som bilder, og bryte opp litt med hva vi vanligvis ser i Instagram-feeden vår. Se på Instagramprofilen til @trygveskaug for inspirasjon.

Det viktigste er at du finner en plattform som passer deg. Gjerne gå for begge! 

Å DELE
Tibake til Trygve Skaug sin Instagram-profil. Det går nesten ikke én dag uten at jeg ser andre dele hans tekster på Instagram. Det deles som innlegg, eller på “Stories”. Du kan også få tak i kopper og T-skjorter med Skaug sine tekster på, som folk også deler bilder av.

Og hvorfor deler andre det han skriver? For det første er han sjeldent god med ord, det må nevnes. Men også fordi Trygve har delt først. Han har åpnet seg, han tør å dele. Han har bestemt seg for å dele tekster jevnlig på Instagram, slik at de som følger ham vet hva de får, og hele tiden får noe nytt. Det å tørre å dele tekster er kneik å komme over for de fleste av oss. For det kan være skikkelig skummelt. 

Gjør det mulig for andre å dele det du skriver (dersom du ønsker å nå ut til mange), ved å ha en åpen profil og sjekke under Innstillinger at du har gjort det mulig for andre å dele tekst-bildene dine. Det kan være mange der ute som kan bli berørt av akkurat din tekst, og som får lyst til å dele det med sine følgere.


HVORDAN SYNES?
For å synes i sosiale medier må du så klart gjennom stegene 1) Tørre å dele 2) Gjerne ha en åpen profil, slik at folk ser hva du deler før de følger deg.

Synes du det skjer lite rundt deg og bokutgivelsen din, eller tekstene du deler? Skap noe. Lag et event i nærmiljøet slik at folk ser at du finnes - og at du skriver. Del dette med alle lokalaviser, blogger eller influencere du tror kunne ha interesse av å komme på eventet ditt. Skap blest rundt arbeidet ditt, om du ikke har et forlag som gjør det. 


HOLD FOKUS
Ikke bli opphengt i følgerantall eller sammenligne deg med andre. Sistnevnte kan du gjøre om det motiverer deg - men kun da. Hold fokuset ditt, om du har bestemt deg for å dele tekstbilder for eksempel. Å ha en nisje er lurt, da er sannsynligheten større for at du får en dedikert følgerskare. Engasjer deg i andre profiler med samme fokus som deg, da får man ofte støtte tilbake.

Om du har bestemt deg for at du vil dele arbeidet ditt i sosiale medier, er det viktig med selvtillit til eget arbeid. Hvis ikke er det vanskelig å trykke publiser. Alle skribenter vet at skriveselvtilliten kommer og går, men finn et fellesskap hvor du kan få støtte. Kanskje du kan teste tekstene i Facebookgruppa før du deler på Instagram eller andre steder? 

Husk at du skriver for en grunn. Du har noe på hjertet, noe som må ut. Om det er på sosiale medier, i en bok, eller i en dagbok for deg selv, er det bare du som vet. Og vet du ikke ennå, så er vi i Forfatterskolen her for å skape et trygt sted for deg å dele. Vi heier på akkurat deg!

- Silje

Klikk for info: Bli med på våre neste workshoper i Oslo, Arendal, Bergen og Bodø!


Tags


Du vil også kanskje like disse:

Å gi en stemme til naturen

Å gi en stemme til naturen

Ta kontakt med oss

Navn*
E-post*
Beskjed
0 of 350
>