HVEM? HVA? HVOR?

Øivind Berg

De kalte henne Lesben Askepott: Et moderne folkeeventyr

Utgitt på Fjorden forlag i 2024

Tidligere utgivelser: Bor det en jævel i oss alle? (2022)

I oppveksten på Ekeberg i Oslo ble Øivind Berg presentert for Asbjørnsen og Moes folkeeventyr gjennom stemningsfulle lesninger fra faren på sengekanten søndag morgen.

Mange av disse fortellingene handler om Espen Askeladd, en ung mann som “ville aldri gjøre noe, bare ligge og grave i Aske”. Men når han endelig bestemmer seg for å søke lykken, viser han vennlighet mot alle han møter, og som belønning får han både kloke råd og gode hjelpere. Til slutt overvinner han alle hindringer på sin vei, vinner prinsessens hånd og halve kongeriket attåt. Moralen er klar: Vær snill og god, så vil lykken smile til deg.

Problemet er at alle karakterene er hvite, mennene er store og sterke, mens kvinnene kan være alt fra ei gammel kjerring med nesa i en trestubbe, til pesten som kommer til bygda, eller i beste fall ei klok kone som gir råd. Det er til og med en historie der mannen til slutt drukner kjerringa fordi hun er så sta, og vi blir fascinert av at hun, selv etter sin død, flyter mot strømmen. Og hva med prinsessa, den vakreste i landet? Hun blir gitt bort som premie og tvangsgiftet med Askeladden.

Foto: Fra De kalte henne Lesben Askepott (Privat)

Etter å ha reflektert over mangelen på mangfold i disse folkeeventyrene, bestemte Berg seg for å skrive et nytt, moderne folkeeventyr som var mer i tråd med dagens samfunnsutvikling.

Romankurs

Årskurs

Etter å ha skrevet en stund på min første roman gikk alt i stå. Romankurs, tenkte jeg, men etter tre måneder der, forsto jeg at jeg hadde mye å lære. Jeg meldte meg da på årskurset. Uten all hjelp og kunnskap derfra hadde det ikke blitt en bok som har solgt ut opplaget på 500 eksemplarer.

Ved det store, brune eikebordet i midten av rommet sto
odelsgutten. Han kom henne i møte med et vennlig smil, men da blikkene deres møttes, fikk
Gullborg en klump i halsen. Hva vil han meg? tenkte hun. Han vinket tjenestepiken bort med
en håndbevegelse. Da døren lukket seg bak henne, tok han begge hendene til Gullborg. Hun
prøvde å vri seg løs fra det faste grepet.
– Kan du slippe? sa hun.
– Nei, aldri om jeg gjør. Du skal bli min hustru, sa han og prøvde å fange blikket
hennes, men hun snudde seg bort.
– Jeg forstår at du synes det er for godt til å være sant, men jeg mener det, og slik blir
det, fortsatte han.
– Blir det? Tror du jeg vil?
– Du er enda vakrere når du tuller med meg på den måten. Jeg kan forstå at ei jente fra
en husmannsplass ikke kommer på å rope ut et rungende «ja, jeg vil!»

De kalte henne Lesben Askepott, side 19
Foto: Cover De kalte henne Lesben Askepott (Privat)

Det er mange elever på Forfatterskolen med en forfatterdrøm i magen. Hva vil du si til disse?

Ikke tro at det å være flinkt til å skrive er nok. Du har mye å lære.

Det tar mange uker å få avslag fra et etablert forlag på boka di. Er du unntaket som forlaget vil ha, må du regne med å stå bakerst i køen når det gjelder ressurser til markedsføring.

Å utgi i eget forlag er dyrt og krevende, men du beholder til gjengjeld det meste av omsetningen selv, samt alle rettigheter. Når boka kommer fra trykkeriet begynner den store jobben: Markedsføring, PR og salg.

Ikke slutt i jobben for å bli forfatter.

Foto: Fra De kalte henne Lesben Askepott (Privat)

Helt til slutt, skriver du på noe nå?

Min neste bok er en oppfølger til debutromanen min, der tre sentrale karakterer er med videre. Blant dem protagonisten og antagonisten. Handlingen er lagt til «Spionstaden» Stockholm 1941-45, der alle sider var representert gjennom deres delegasjoner. I tillegg hadde den svenske underrettelsestjenesten hendene fulle med å overvåke nazister, kommunister og allierte.

Boken blir en spenningsroman basert på virkelige hendelser, noe som krever interessant research-arbeid. Jeg har kommet et stykke på vei, og målet er utgivelse senhøsten 2024.

bok, forfatter, forfatterskolen, portrettintervju

Å gi en stemme til naturen