Skummelt å gå solo

Anne Hilde Vassbø Hagen er aktuell med den populærvitenskapelige boka Superkraften i alle foreldre – om følelser, grenser og kunsten å si unnskyld.

Boken er ikke forfatterens første utgivelse. Sammen med tre andre skrev hun en fagbok om emosjonsfokusert ferdighetstrening for foreldre. Det ble en bok til, og Anne Hilde syntes det var trygt at de var flere forfattere.

Så lurte forlaget på om hun ikke ville skrive en mer populærvitenskapelig bok – alene. Dette ble  til Sinte barn og voksne – slik forstår og håndterer du sinne (Gyldendal, 2021).

– Boken var det første jeg skrev alene, og det syntes jeg var pisse skummelt, sier Anne Hilde.

Deler egne tabber

Likevel, solo-karrieren var i gang, og nå er årets utgivelse her: Superkraften i alle foreldre.

I boken tar psykologen for seg vanskelige følelser hos barn og voksne. Hun mener foreldres egne følelser kan komme i veien for superkraften i hver enkelt, og et av målene med boka er å hjelpe leserne med å hente frem denne kraften.

Trebarnsmoren deler bekreftelse, innsikt og praktiske råd  og presenterer tre sentrale foreldreferdigheter: Validering av følelser, grensesetting og det å si unnskyld.

Stoffet er trolig gjenkennelig for de fleste foreldre, og forfatteren deler raust av egne "tabber".

Fra fag til fiksjon

Rett før utgivelsen skjedde det noe uventet. Anne Hilde kjente en spirende interesse for å skrive barnelitteratur.

– Plutselig fikk jeg lyst til å skrive en barnebok, noe helt annet, og dette er jeg på ingen måte skolert i. Jeg ville skrive mer implisitt. I stedet for å si nå skal du lære om følelser, ville jeg skrive en historie.

Trebarnsmoren tok utgangspunkt i datteren på 8 år, og en tegning hun hadde laget.

Boken ble refusert. Anne Hilde forsto at om hun skulle skrive denne boka, måtte hun lære seg sjangeren. Hun meldte seg på Forfatterskolens barnebokkurs med Gro Dahle, og der fikk hun en konkret innføring i det å skrive for barn.

Ble en bedre forfatter

– Det var noe helt annet enn å skrive fag og sakprosa. For meg, som ikke hadde erfaring med denne typen skriving, var det en bratt læringskurve.

Barneboken er lagt til side, enn så lenge, men kurset var på ingen måte forgjeves. Anne Hilde fikk god nytte av de nye prosakunnskapene da hun fullførte sakprosaprosjektet.

– Jeg ble en bedre forfatter, rett og slett, og den nyeste boka ble bedre enn de andre.

Håndbok for terapeuter

Etter kurset fikk Anne Hilde også en idé til et nytt samarbeid på jobben: Hun ville skrive en håndbok for terapeuter. Psykologen fikk med seg kollegaer fra flere hold, også folk som aldri hadde skrevet tidligere. For å komme godt i gang fra start, bestilte hun nok et skrivekurs hos Forfatterskolen, holdt av Bjarte Breiteig, Gro Dahle og rektor Kristine S. Henningsen.

– Alle ble gira og inspirerte til skriving, og fikk motivasjon for å hive seg over prosjektet. Vi hadde nok ikke hadde turt å være så kreative og frie i sakprosaskrivingen, uten kurset.  Det ble varme og levende tekster. Vi forsto at vi også kunne være litt vågale, også innenfor fag. Det har blitt et veldig kult prosjekt!

Skrev i etapper

Anne Hilde har god fleksibilitet i jobben. Skrivingen ble derfor gjort i etapper – på hyttetur, innimellom fulle arbeidsdager med kollegaer, av og til i hele arbeidsuker.

– Jeg hadde en idé om at jeg måtte ha en hel dag for å komme godt inn i arbeidet, men jeg kjente at det ble for vanskelig. Så hørte jeg om varianten som ble nevnt på kurset: Skriv litt hver dag.

Det ble en halvtime, eller en time, på morgenen, og Anne Hilde ble overrasket over at de korte øktene ble til en hel bok.

– Når jeg hadde lange økter brukte jeg mye tid på å rive meg i håret, det føltes som om motstanden var større, mens de korte øktene var effektive og fylt med overskudd. Jeg hadde friskt mot og friske øyne. Det var også lettere å finne en halvtime her og der, og kontinuiteten førte til økt produksjon. Ved de lengre øktene gikk det kanskje noen uker imellom, nå var jeg mye mer i prosjektet.

Friskt blikk på sjangeren

Å finne frem til riktig metode, ble det viktigste grepet når Anne Hilde skulle skrive bok. Nå vet hun hva som skal til for å komme i mål.

– Det viktigste er at du skriver om noe du er genuint interessert i. Noe du er veldig nysgjerrig på, du må skrive der det brenner.

Hun mener også det er viktig for sakprosaforfattere å ha et friskt blikk på sjangeren.

– Skriv medrivende, tenk spenningsroman, tillat deg noen "cliffhangere" – stjel grep fra skjønnlitteraturen. Del dryppvis med leseren, skap forventning til hva som skal komme, prøv å skrive en pageturner. Og husk nærheten til leseren.

Vil fortsatt skrive for barn

Forfattere har heller ikke lagt vekk ønsket om å skrive ren prosa.

– Jeg har fortsatt lyst til å skrive til barn. Kanskje andre skjønnlitterære prosjekter også?

Superkraften i alle foreldre – om følelser, grenser og kunsten å si unnskyld er nå tilgjengelig i bokhandel og på nett.

Forfatterskolen gratulerer Anne Hilde med utgivelsen. Vi gleder oss stort til å følge forfatterkarrieren hennes videre!

Foto: Cecilie Bannow

Barnebok fra Gran Canaria