Å gå med ordene

Forfatter Kari Valberg er aktuell med diktsamlingen ‘Dikt og forbainna tøv’ – en bok om natur og aldring, skildret med humor og alvor.

Vandrende inspirasjon

Det er ikke mange ukene siden forfatter Kari Valberg holdt boken sin for første gang. I juni kom diktsamlingen ut hos Lyrikkforlaget, og i september er det lansering.

Kari kan melde at prosessen har vært en fin opplevelse. Det har vært et godt samarbeid med forlaget, og den nye tilværelsen som forfatter har mye spennende å by på. Diktene er kommet frem i fin flyt, via en god katalysator – spaserturer. De små fortellingene har dukket opp på Karis jevnlige gåturer i nabolaget, en aktivitet som gir mye inspirasjon.

– Plutselig ser jeg noe, og må stoppe opp og skrive det ned på mobilen. Så skriver jeg det ordentlig ut når jeg kommer hjem. Jeg har ingen faste rutiner eller metoder, bare slipper til inspirasjonen. Naturen er også viktig for forfatteren, noe som gjenspeiles i diktene.

Humoristisk om aldring

Den røde tråden i diktsamlingen er aldring.

– Jeg tar for meg det å bli gammel; å få ‘vondter’, kjenne på slitasje, og alt det man ser rundt seg som er til irritasjon, sier Kari muntert.

Det er flere temaer i boken, og fellesnevneren er humor. Kari ser mye verdi i det aktive grepet:

– Humor er et fint våpen i disse tider. Man må selvsagt passe seg litt så man ikke overstiger grensene, blir spydig, men heller lener seg mot det folkelige. Humoren bidrar til at jeg treffer med det jeg vil ha frem.

Humoren glimter også til i det visuelle. Boka er illustrert av Karis sønn, og illustrasjonene understreker den humoristiske tonen, med morsomme og sjarmerende karikaturer.

Dikt på trykk

"Dikt og forbainna tøv" er Karis første bok, men ikke hennes første publisering. Ved flere anledninger har hun fått dikt på trykk i avisa Nordland.

– Det var veldig gøy å se sine egne dikt på trykk, og jeg har fått mange tilbakemeldinger fra både kjente og ukjente. Det var dette som ga meg ideen om å samle diktene, og flere sa de gjerne ville kjøpe en samling.

Og samlingen var så godt som klar – 80 sider tekst og flere illustrasjoner var allerede på plass.

Fra noveller til dikt

– Jeg har alltid hatt interesse for skriving, sier Kari.

Hun har skrevet sanger og små tekster, og lenge hatt en forfatter i magen, men tiden har ikke strukket til. Det var først som pensjonert byplanlegger skrivingen fikk blomstre. Så måtte motet bli stort nok til å gå ut i verden med ordene.

I 2018 bestemte hun seg for å melde seg på Forfatterskolens romankurs.

- Jeg har også fulgt novellekurset, og diktkurset med Gro Dahle. Først tenkte jeg at jeg vil skrive noveller, begynne med det. Det første jeg gjorde var å lese mange noveller, få mye inspirasjon.

Likevel var det diktene som ble først ut, bokstavelig talt. Nå har Kari har flere prosjekter på blokka.

... til krim?

– Jeg har fortsatt lyst til å skrive noveller, og deretter en krimroman. Jeg leser mye krim, og tenker hele tiden på forskjellige plot. Jeg finner mye inspirasjon fra lesningen.

Kari ser likevel på romanformen som en utfordring.

– Det er et større lerret å bleke. Når jeg får en idé til et dikt går det fort å skrive det, mens en roman krever mye mer.

Først og fremst: Nå skal diktene ut til leserne, og leve sitt eget liv. Deretter vil kanskje den vandrende inspirasjonen og de mange tenkte plottene føre med seg lengre tekster?

Forfatterskolen gratulerer Kari så mye med utgivelsen!

Samlingen "Dikt og forbainna tøv" kan kjøpes hos Lyrikkforlaget (www.lyrikkforlaget.no), og i bokhandel (www.norli.no).

Et moderne folkeeventyr

Å gi en stemme til naturen