Oppgjør med nordlyset

Forfatter Elena Guttormsen er aktuell med sin andre utgivelse. Barneboka "Máhtte og nordlyset" handler  om tilhørighet og om å finne frem til seg selv.

Oppgjør med Nordlyset

Sentrale tema i Guttormsens bok er identitet og kulturutfordringer. Forfatteren vil formidle hvordan det kan oppleves å være både norsk og samisk, og det å måtte tilpasse seg en helt ny kultur.

Hovedkarakteren Máhtte går på barneskolen, og når foreldrene plutselig skiller seg må Máhtte flytte østover. Der må han finne sin plass i en ny og annerledes hverdag, med andre sosiale koder. Når man flytter vekk fra det man kjenner, hvem blir man da?

Boplassen er ikke det eneste som har endret seg. Pappa er også blitt en annen. Er han forbyttet med de underjordiske?

Máhtte drar nordover igjen, for å ta et oppgjør med nordlyset. Med hjelp av dyr og en avdød oldefar, leter Máhtte etter sin egentlige pappa.

Små testkaniner

Forfatteren har testet tekstene på egne barn, som har vært ivrige pilotlesere.

– Det er fint å kunne prøve ut tekstene på noen jeg kjenner og stoler på, og få tilbakemelding fra  aldersgruppen som skal lese den.

Elena har lest for barna siden de var små, og synes det er viktig at de leses for og leser selv:

– Jeg hadde dette i tankene hele veien, at jeg ville appellere til begge grupper (red anm. høytlesning og egenlesing). Jeg ville at barna skulle få noe å reflektere over, og ikke bare bli underholdt. Dette synes jeg er en spennende balanse å jobbe med.

Lærerik og tøff reise

Samarbeidet med forlaget har vært svært positivt, forteller Elena. Hun gjør mye selv mye promoteringsarbeid, mens forlaget tar seg av det mer formelle og praktiske.

– Det er verdifullt å samarbeide med en profesjonell part som sikrer høy kvalitet, og at vi treffer den målgruppen vi skal. Jeg har følt meg godt ivaretatt hele veien.

Veien dit har likevel vært lang og tidvis ensom.

– Det femte utkastet ble bok, og for hver runde skrev jeg nærmest om boken på nytt. Det var en lærerik prosess, men jeg er ennå ikke ferdig utlært. Jeg kommer til å fortsette med kurs og selvundervisning.

God hjelp fra Forfatterskolen

Elena understreker at det er lettere å være forfatter når man har de rette verktøyene. Det fikk hun i stor grad gjennom Forfatterskolen.

– Ingen av disse bøkene hadde sett dagens lys uten Forfatterskolens spennende, lærerike og praktiske forfatterkurs, og nyttige manuskonsultasjoner! Både verktøy og inspirasjon bidrar til de gode bøkene, og jeg har fått mange aha-opplevelser innen skriving, blant annet på Forfatterskolen krimkurs med Tom Egeland. Jeg fikk også mye ut av mentormøtene, blant annet med Geir Tangen. Jeg har adoptert hans Excel-metode!

Det har også vært nyttig å få tilbakemelding på egen tekst.

– Jeg hadde ikke delt mye tekst før, så det var litt skummelt å legge verket i andres hender. Man vet jo ikke hva slags tilbakemelding man får.

Ved læring kommer også resultater, og flere elementer kom etter hvert på plass, som plott, spenningsbygging og ikke-endimensjonale karakterer. Da Elena leste gjennom første og siste utkast før utgivelsen, så hun at hun hadde hatt god nytte av Forfatterskolens romankurs.

Holder skrivetiden hellig

I tillegg til gode verktøy, trenger man tid til å skrive. Tiden strekker ikke til, det er kjent for de fleste skrivende; den må rett og slett lages.

– Skrivetiden min er hellig. Jeg setter meg ned på et satt tidspunkt. Det kan selvsagt dukke opp ting, og da noterer jeg, men det viktigste er å holde skrivetiden hellig. Da skal jeg ikke forstyrres, og det vet de hjemme.

Forfatteren skriver to timer hver dag, uavhengig om hun er inspirert eller ikke. Stopper det opp, skriver hun på noe annet så lenge.

– Man skal ikke vente på inspirasjon, det er en jobb. Den innstillingen må ha, sier Elena.

Fra barnebok til voksenkrim

Neste prosjekt er i gang allerede, og det blir intet mindre enn en krimtrilogi. Krimmen tar også for seg livet i nord, og handlingen lagt til Svalbard.

– Det er spennende å gjøre research til krimprosjektet. Hos Forfatterskolen fikk jeg en skikkelig øyeåpner for hvor mye research man må gjøre før man i det hele tatt setter i gang med skrivingen. Det er mye som skal sjekkes, sendes til eksperter, testleses og så videre.

Heldigvis synes Elena researchen er en givende og interessant prosess.

– Research utvider horisonten, og beriker livet ellers.

Forfatterskolen gratulerer Elena så mye med ny bok!

Boken er gitt ut på Gaveca forlag, 15. juni 2023, og er illustrert av Jane Helen Klepp. Boken kan kjøpes gjennom Biblioteksentralen og Gávpi. Fra tidligere har forfatteren gitt ut boka "Espen og de hoppende dinosaurene" på eget forlag (2021).

bok, forfatter, forfatterskolen, jul, julenoveller, novelle, noveller, novellesamling