Fra drøm til diktsamling

Monica Evaldsdatter Dahlskjær skrev sin første bok som 3-åring. Siden forsøkte hun å skyve vekk drømmen, men det lot seg ikke gjøre – hun skulle bli forfatter. Nå er hun aktuell med diktsamlingen "Stemninger".

Inspirert av moren

Den tidligere eleven hos Forfatterskolen er aktuell med diktsamlingen ‘Stemninger’ – men dette er langt fra hennes første bok. Monica har skrevet hele livet, og har en stor lidenskap for fortellinger. Hennes første bok skrev hun sammen med moren allerede som 3-åring, en bok om en krabbe som ikke fant huset sitt.

– Jeg sprang rundt med fortellingen i hånden, og var så kry!

Monica var, og er, inspirert av en kreativ og litteraturinteressert mor. Moren bidro til at den nybakte forfatteren både skrev og leste tidlig.

– Jeg trodde likevel aldri det skulle bli til noe, sier hun.    – Jeg har skrevet i flere format; dikt, noveller, roman. Som 16-åring skrev jeg en roman om en tenåring som hadde det vanskelig. Og så la jeg det bort etterpå.

Selv om Monica ikke hadde tro på prosjektet der og da, ser hun på teksten med et annet blikk nå.

– Jeg ser at det faktisk ikke var så verst.

Er jeg god nok?

Det vokste etter hvert frem et behov for å utvikle skrivingen.

– Brått kom det over meg: Jeg gå på Forfatterskolen. Men har jeg råd, har jeg tid, er jeg god nok?

Det var mye tvil, og samtidig kjentes det som noe hun måtte.

– Det var viktig for meg å gå fra hobbyskrivende, til å skrive med tro på at dette kunne bli noe.

Forfatterskolen leverte, og ha henne tro på egne evner. Skolen har vært springbrettet til meg som forfatter, sier Monica, det har gitt meg tro på meg selv.

Den første utfordringen var skriveoppgavene, der kursgruppen sendte tekst til anonyme medelever, og fikk tilbakemelding. Monicas nerver var på topp.

Fra drøm til bok

– Jeg trodde det kom til å bli dømt nord og ned. Her har jeg ingenting å gjøre, tenkte jeg. Og så fikk jeg så gode tilbakemeldinger! Dette, sammen med selve kurset, var et viktig steg på veien for meg. Jeg hadde ikke vært der jeg er i dag uten Forfatterskolen.

I etterkant av kurset hoppet Monica ut i det, og sendte tekst til flere antologier. Hun sendte dikt og novelle – og begge kom med. Det ble flere antologipubliseringer, og Monica fikk dikt på trykk.

– Bidraget mitt til antologiene og tilbakemeldingene fra skrivekurset ga meg trygghet, sier hun.   – En tanke tok mer og mer plass i hodet: Kanskje jeg kunne realisere drømmen likevel?

Skriver intuitivt

Monica sier hun skriver intuitivt, og at stoffet "dukker opp av seg selv". Forfatteren har selv utviklet et kurs i intuitiv skriving, der hun utforsker hvordan man best kan ta imot inspirasjon, og ordene som de kommer.

– En periode måtte jeg legge vekk alle prosjektene på grunn av helsa, blant annet et romanprosjekt, sier Monica.   – Men diktene ga seg ikke. De bare kommer til meg og vil ut!

Det var slik diktet ‘Skimmer’ ble til (se nederst i artikkelen). Diktet var i Vesaas ånd, fikk forfatteren høre. Selv hadde ikke Monica lest så mye fra denne poeten. Diktet kom til Monica i sin helhet, og hun skyndte seg å taste det inn som notater på mobilen. Dette prosjektet hadde en helt egen energi – Monica følte hun fikk overskudd av tekstene.

Fotografering har også blitt en viktig del av diktarbeidet for Monica.

– Fotografi er for meg en slags poesi, og bildene er like viktige som diktene.

Lang og humpete vei

Etter å ha lagt fra seg drømmen flere ganger, tvilt og trodd, har Monica endelig kommet i mål. Det har vært en lang og humpete vei, sier forfatteren, men hun er klar på at det var verdt det harde arbeidet.

– Jeg er veldig, veldig stolt av boken. Den ble så vakker også – designet er som et lite smykke i seg selv.

Forfatterskolen gratulerer Monica så mye med utgivelsen!

Boken er gitt ut hos Storia forlag. Forfatteren kan melde at Stjørdal bibliotek tok inn boka med en gang, og at det etter mange gode tilbakemeldinger er aktuelt med et andreopplag.

Vil du bestille boken? Ta kontakt på mail (indrielnor@gmail.com), eller send SMS til 98419205. Skriv ønsket antall bøker, og ta med ditt navn og din adresse.

Utdrag fra ‘Stemninger’

SKIMMER

Glitrande små bylgjer
Skimrar i soli sine ljose kjærteikn

Dei klukkar og ler imot meg
Innhyllar meg i mjuk ljod

Eg sit i einsemd og ser

Opnar for alt omkring
Inviterer synet inn
forbi mi inste grind

Bylgjene helser meg med sin ljos- dans

Glad for at akkurat eg sit her

Sjølv om eg er trist

Det finst noko vakkert i alt

Sjelefred òg, fortel dei
Eg må berre tillata meg og sjå

Om eg berre tillèt meg sjølv

å dansa saman med dei no, bylgjene

Lèt meg døpa i ljos-skimmeret

Klukka og le litt med dei

Då vil eg forstå og gledja meg meir over livet.

Nybakt forfatter: Monica Evaldsdatter Dahlskjær