Jula i novelleformat

Hva betyr det å falle utenfor – i et rikt land som Norge?
Hvor kommer fordommene våre fra?
Hvordan kan vi vise omsorg for hverandre når vi selv sliter?

Dette er spørsmål forfatter Marthe Munkhaugen Eggen tar for seg i novellesamlingen ‘Desemberfloker’. I samlingen møter vi blant annet Sivert som ikke liker ungdom, Vera og Olga som begge har mistet noen, Milla som stjeler en julegave, og flere som møter motstand i den kjære høytiden.

Om det sårbare livet

Men hva med forfatteren selv – hva slags forhold har hun til julen?

– Jeg elsker jul, sier Marthe.     – Men den kan også røre ved mye ubehag. Savn, ensomhet og utenforskap som man kanskje tåler bedre resten av året, og som blir forsterket i denne tida.

‘Desemberfloker’ handler om disse utfordringene, og om hvor sårbart livet kan være.

Artig og skummelt

Forfatteren synes det er artig å gi ut bok, men også skummelt. Hun har holdt på med å skrive korte tekster en stund, og da hun via kurs ble kjent med novellesjangeren klarte hun bedre å definere tekstene. Hun trivdes med å skrive i denne sjangeren, og det ble en fin pause fra de lengre prosjektene.

– Det er deilig å skrive noveller, sier Marthe.    – Du får en idé, begynner å skrive og så klarer du å fullføre historien.

Forfatteren sier at skrivingen har gått på skinner – novellene har kommet smertefritt frem, og prosessen med publisering og lansering har vært en ren glede.

Ville gi ut selv

Marthe visste fra starten av av hun ville gi ut boken selv.

– Jeg visste fra starten av at jeg ville gi ut samlingen selv. Jeg hadde en så klar idé om hvordan boka skulle bli, og ville ikke at noen skulle komme inn og forstyrre det.

Men a gi ut selv kan også være en ensom affære, og en bratt læringskurve.

– Jeg har prøvd å by på meg selv. Lanseringsfesten ble en positiv opplevelse, til tross for nervene som knyttet til å skulle være hovedperson. Jeg har fått så mange gode tilbakemeldinger!

Unikt skrivefellesskap

Skrivenettverket har hatt stor verdi for forfatteren, både i prosessen med skriving og utgivelse. Bokbaderen og konferansieren på lanseringsfesten er personer Marthe har møtt ved skolen. De har sin egen skrivegruppe, der de heier hverandre frem.

– Et slikt fellesskap gir mye i henhold til å tørre. Det er godt å møtes fysisk også. Det gir mye, også i perioden etter utgivelsen.

Fantasy for barn

Novellesjangeren har gitt mersmak, og er behagelig å oppholde seg i. Nettopp derfor går Marthe vekk fra den, i hvert fall for en periode.

– Jeg må utfordre meg, sier hun.     – Og etter å ha skrevet frem både voksne og barn i "Desemberfloker", har jeg falt for barneperspektivet.

Den nybakte forfatteren har klart et utkast til et fantasy-prosjekt for barn. Boka retter seg mot tweens, barn i alderen 10-14 år. Men aller først må bølgene etter debutboken legge seg.

– Selv om den er ute i verden, kjenner jeg at jeg fortsatt er inne i den. Jeg snakker mye om boken, og klarer ikke helt å omstille meg. Så jula må avsluttes før jeg kan begynne på noe nytt.

Forfatterskolen gratulerer Marthe så mye med utgivelsen!

Du finner novellesamlingen i nettbokhandelen, eller på forfatterens hjemmeside: marthesbok.no.

God lesning, og god jul!

Marthe Munkhaugen Eggan (f. 1977) er fra Trondheim. Hun har tidligere vært publisert med noveller og dikt i en rekke antologier. «Desemberfloker» er hennes første bok.