HVEM? HVA? HVOR?

Ane Svendsen

#sommerminne

Utgitt på September forlag i 2022

Sjanger: Ungdom (12-16 år)

Ane Svendsen er en 58 år gammel indieforfatter som i 2022 debuterte med ungdomsboka #sommerminne. Hennes sterke interesse for lesing og skriving resulterte til slutt i en roman. La oss høre litt hvordan:

Ideen til boken dukket opp helt ut av det blå, mens jeg satt ved pc-en. Da tenkte jeg at nå er det bare å åpne et blankt dokument og skrive det ned. Som tenkt så gjort. Jeg syns det var kjempegøy å skrive den, og å virkelig jobbe med teksten. Manuset ble sendt til ulike forlag, uten hell. Derfor opprettet jeg mitt eget forlag og ga boken ut der, da jeg ønsket å gi den en sjanse.

Manusutvikling

Da jeg sendte manuset til manusutvikling for første gang, var manuset ganske uferdig. Og etter to gode runder, begynte ting å falle på plass. Dessuten så jeg på en masse av Forfatterskolens webinarer, noe jeg fremdeles gjør og kan anbefale på det sterkeste.

Det er mange elever på Forfatterskolen med en forfatterdrøm i magen. Hva vil du si til disse?

Stå på, les og skriv, bruk redaktørtjenester slik som Forfatterskolens Manusutvikling, ta eventuelt et skrivekurs.

Om man ønsker å gi ut boken selv, som indie, er det viktig å la manuset bli gjennomgått av redaktør, samt språkvask og korrektur før det sendes til ønsket trykkeri.

Helt til slutt, skriver du på noe nå?

Ja, det gjør jeg. Jeg har skrevet, og skriver fortsatt, på et manus til en grøsser beregnet på ungdom, der hovedpersonen er tiendeklassing, altså litt eldre enn hovedpersonen i den forrige boken. Denne ideen poppet for første gang opp da jeg var i et juleselskap i 2022. Manuset har nettopp hatt en runde med Manusutvikling hos Forfatterskolen. Målet er å gi ut boken til høsten på mitt eget forlag.

#sommerminne, bok, forfatter, forfatterskolen, indie, portrettintervju

Du vil også kanskje like disse:

Et moderne folkeeventyr

Ta kontakt med oss