Som ung likte Oslo-jenta Grete Syvertsen seg godt på mormor og morfars bondegård i Østerdalen der hun tilbrakte alle sommerferiene. Her nøt hun det vakre landskapet ved Glomma og den gåtefulle skogen like ved. Men det aller beste, var selve atmosfæren: Alle de gode menneskene, dyrene og de yngre kusinene hun sang og diktet for.

Grete Syvertsen

Øyeblikk av lykke

Utgitt på Forlagshuset Vest AS i 2023

Sjanger: Lyrikk

Hele livet fortsatte hun å skrive og dikte, fra stiler på skolen til historier og dikt som oppsto under fortellerkurs på Moreno Instituttet der hun utdannet seg som psykodramaterapeut.

Likevel resulterte skrivingen i det samme: Flere manus som bare ble liggende.

Grete måtte bli pensjonist før hun endelig ble oppdaget:

Ved en tilfeldighet traff jeg en dame som er forfatter, hun anmodet meg om å sende inn mitt manus og til min store overraskelse ble jeg antatt av forlagshuset Publica. De ville trykke min lille diktsamling.

Da tidsfristene var utfordrende, roet jeg meg ned ved å gå på tur. Jeg fikk en ny innsikt med lagene og fargene i naturen, og jeg foreviget inntrykkene med fotografier.

Jeg valgte ut noen av bildene som hadde et motiv som inspirerte meg. Når jeg satt med lukkede øyne kunne jeg for mitt “indre øye” gå inn i en fantasi, og ordene kom til meg intuitivt.

Etterpå beskrev jeg det jeg så og det jeg følte. Det som rørte meg. Jeg lærte også å lytte til min egen stemme, og å være tro mot den.

Redigeringsfasen ble intens og krevende. Det var litt vanskelig å stryke setninger jeg likte godt selv. Men jeg ble fornøyd med resultatet.

Romankurs (2020)

Manusutvikling (2022)

Etter en omfattende tilbakemelding fra manusutviklingen, har romanen blitt liggende fordi jeg ikke har hatt energi til å gå inn i den igjen. Jeg har hatt stor glede av webinarene, og Gro Dahles webinarer fikk meg til å ta frem diktene jeg hadde liggende og skrive videre på disse.

Forfatterskolen har lært meg mye fra de konstruktive tilbakemeldingene jeg fikk på innleveringer, blant annet forskjellen på «show» og «tell», strukturere og bygge opp fortellingen, skrive synopsis og å arbeide med karakteroppbygging. Jeg lærte også hvor virkningsfullt det var å stryke unødvendige småord og setninger som overforklarer.

Jeg liker å roe ned med skogsturer, yoga, meditasjon, eller lytte til musikk. Jeg øver stadig på å åpne sansene og være til stede i øyeblikkene: Hva ser jeg? Hva hører jeg? Hva lukter jeg?

Ta vare på og beskrive følelsene i disse øyeblikkene, og tro på din egen stemme.

FUGLEN OG DRÅPEN

Fuglen speiler seg

i duggdråpen

som klamrer seg fast

I blomsten

Snart faller jeg

tenker dråpen

Så vakker jeg er

tenker fuglen

i det den drikker

bildet av seg selv

Øyeblikk av lykke, side 7

Helt til slutt, skriver du på noe nå?

Nei, men jeg har planer om a ta frem romanmanuset mitt igjen og vurdere det på nytt.

bok, forfatter, forfatterskolen, portrettintervju