Hun var en av de første kvinnene som fikk jobb på oljeplattform, ble adoptert bort som lita jenta til en onkel og tante som ikke hadde egne barn og er i dag pensjonist og har utgitt bok om sitt eget liv. Vi har tatt en prat med vår tidligere elev, Aud Helene Våge Johannessen.

Aud Helene Våge Johannessen

En dråpe fra havet

Utgitt på Giutbok.no i 2023

Sjanger: Selvbiografi

Da Aud Helene nettopp hadde begynt på boken, skjedde det noe som satte skriveprosessen på pause. Året var akkurat gått over til 2019 da hun fikk hjerneslag. Det var først da koronapandemien rammet verden at skrivingen igjen tok fart. Hun forteller oss om skriveprosessen:

Jeg hadde notert mye av bokens innhold tidligere fordi jeg ønsket å fortelle min historie til mine barn og barnebarn. Jeg har hatt en liten almanakk med meg der jeg har skrevet ned stikkord til hva som skulle med. Underveis i skrivingen, hadde jeg også en perm der jeg la inn stikkord til hvert av årstallene som skulle med. Da hadde jeg også all dataen som trengtes for at boken skulle skrives, noe som hjalp meg mye i skriveprosessen.

Men skrivearbeidet har ikke alltid vært enkelt. Aud Helene forteller om spesielt ett kapittel som var vanskelig å komme igjennom. Kapittelet handlet om en tid da hun hadde mulighet til å skape nye arbeidsplasser til lokalbefolkningen ved Skifjorden. Ved hjelp av utviding av hyttefeltet og servicebygg for kurs og konferanse, kunne det bli helårsdrift. I stedet for støtte, møtte hun mye motgang i bygda, og hun opplevde janteloven som sterkt inngrodd blant disse.

Jeg brukte tre måneder på å komme meg igjennom kapittelet fordi det var så tøft å ta det opp igjen; det å være i det og skrive det. Men dette kapittelet har også fått veldig gode tilbakemeldinger i ettertid.

Årskurs

Årskurset på Forfatterskolen var helt perfekt for meg og veldig spennende. Det var en opplevelse den dagen vi skulle få tilbake tilbakemeldingen på innleveringene. Jeg var alltid veldig spent. Redigeringswebinarene til Kristine var også helt supre! Fra skolen fikk vi mye oppmuntring hvis vi begynte å gå lei. Dette hjalp mye.

Det viktigste tipset er å ikke gi opp. Hvis du er lei, legg det litt vekk. Gjør noe helt annet, for eksempel lese en god bok i stedet, da tenker du bedre. Det er også kjempekjekt å få oppmuntring fra skolen. Det er så lite som skal til, og ord som «dette klarer du!» og «du er godt i gang!» hjalp mye for motivasjonen min.

Vi var møtt opp på kaia for å vinke og se gjestene vel hjem. Det var så trist at Klemet måtte reise, og jeg felte noen tårer. Da jeg tok opp et lommetørkle fra vesken min, falt et lite speil ut og knuste i mange biter. «Syv års ulykke», var det noen som sa, som så det. Jeg ville ikke høre eller tenke på det. Men jeg glemte ikke ordene.

En dråpe fra havet, side 109

En dråpe fra havet har fått veldig god mottagelse etter utgivelse, der en kundeanmeldelse på Norlis nettsider omtaler bokens tema som «Jenter som kan». Så helt til slutt, skriver hun på noe nå?

Jeg trenger en pause akkurat nå, men det kommer noen små ideer. Og jeg fortsetter å følge Forfatterskolens webinarer.

bok, forfatter, forfatterskolen, portrettintervju