Karen Anna Børresen

Anna, øya og småkrypene

Utgitt på Firfisla forlag i 2023

Sjanger: Barnebok

Inspirert av sin boplass, Gran Canaria, der hun snart har bodd i tjuefire år, har Karen Anna Børresen skrevet barneboken Anna, øya og småkrypene. Hun har alltid likt å skrive og har opp igjennom årene tatt flere skrivekurs:

Jeg gikk noen forfatterkurs på nittitallet i Norge før jeg flyttet hit, men det ble kun inspirasjon som har ligget og godgjort seg til tida var inne.

Jeg har en variert bakgrunn og utdannelse. Som familie bodde vi tretten år på et småbruk og kollektiv som vi kalte «et tilfluktsted for mennesker i livskriser». Deretter flyttet vi for oss selv og tok videre utdannelse. Det ble psykologi og barnehagelærer på meg i første omgang. Siden har jeg bygd på etter hvert med diverse fag jeg syntes at jeg trengte. Som man forstår, liker jeg å lære.

De første ti årene her på øya jobbet jeg som lærer på Den Norske Skolen, og siden startet jeg barnehage i noen av skolens lokaler. Firfisla barnehage ble et populært sted for barn på kortere eller lengre opphold i varmen. Mange med helseutfordringer i familien. Vi kjøpte noen brakker og utvidet etter hvert med tilbud til korttidselever. Det var en fin tid, men alt har sin tid. Vi stengte i 2019, rett før Corona. Nå er jeg pensjonist.

Årskurs

I prosessen med å lære mer, og i søket etter kurs, oppdaget jeg Forfatterskolen. De hadde mange inspirerende kurs. Til å begynne med meldte jeg meg på alt som var gratis. Det ga mersmak, og etter hvert satset jeg og begynte som elev på årskurset. Boka om småkrypene var jo omtrent ferdig, så jeg begynte på et nytt manus. Det var morsomt og utfordrende å satse på et større prosjekt enn det jeg hadde skrevet på til da. Jeg oppdaget at min tidligere redaktør fra BoldBooks, Espen Selmer-Torgersen, også var redaktør på Forfatterskolen og det var en stor glede.

I veldig, veldig gamle dager», fortsetter jeg, «før disse øyene ble oppdaget av europeere, bodde det folk her som spiste firfisler. Men de spiste ikke så mange, og de spiste bare de store, så det gjorde ingen skade. Det er det som er så viktig på jorden. At vi ikke må bli grådige og ta for mye, det sier alltid pappa.

Anna, øya og småkrypene, side 24

Hiv deg på alt du finner av gratiskurs i første omgang. Etter hvert også betalte kurs om du kan. Når du har skrevet ferdig manus, så langt du synes at du kan, ta kontakt med en manuskonsulent/redaktør. Det er verdt pengene. Du må regne med å bruke en del penger for å få manus så bra som det fortjener å bli. Sjekk ut kunstgjødsel/søknadsjubel. Her kan du få hjelp til å finne stipend etc. Har du anledning, så anbefaler jeg Årskurset her på Forfatterskolen. Så må du ikke glemme å lage en plan for hvordan du skal promotere den ferdige boka. Selv om du kommer på et forlag, må du tenke på dette. Det hjelper ikke å ha skrevet en glimrende bok, om ingen vet om den. Her må i alle fall jeg hive meg ut på dypet, langt utenfor komfortsona. Men det må til.

Helt til slutt, skriver du på noe nå?

Jeg fortsetter med det manuset jeg begynte på Årskurset, men ikke så intenst som under kurset. Jeg leser tilbakemeldingene fra min redaktør om igjen og tenker og noterer. Det var seks innsendinger og tilbakemeldinger, så det er nok å ta tak i. Jeg har laget en plan for hvordan jeg skal fortsette dette året, og kanskje jeg melder meg på et oppfølgingskurs neste år om jeg trenger det. Forfatterskolen tilbyr også videre redaktørhjelp, så jeg er ikke alene.

Samtidig samler jeg informasjon og ideer i et eget dokument for en oppfølger til Anna hvor hun besøker de andre Kanariøyene. Denne boka har jo en form, så det er innholdet jeg må velge ut. Det er morsomt.

bok, forfatter, forfatterskolen, indie, portrettintervju