Liz Skardal

Vilda fra Verket

Romanserie utgitt på Bladkompaniet. Første bok, Det hjertet vil, utgitt i 2023

Tidligere utgitte bøker: I hårløsninga (Lanser forlag 2011)

Da det ble utlyst serieromankonkurranser fra tre forlag i 2018, tok Liz Skardal sats og meldte seg på. Selv om bidragene ikke nådde helt opp, likte samtlige forlag ideen bak boken. Skardal bestemte seg for å fortsette med arbeidet etter de oppmuntrende ordene. Fem år etterpå lanseres første bok i romanserien om bygdejenta Vilda, som lever på Ulefoss, bygda forfatteren selv vokste opp i. Hun forteller om skriveprosessen disse årene:

Det var ikke lett. Mange opp- og nedturer. Jeg strevde blant annet med å forstå sjangeren, for jeg hadde aldri lest en hel romanserie noen gang. Jeg var vant til å lese enkeltstående romaner.

Jeg var samtidig elev ved Forfatterskolen, og hadde her tatt et skjønnlitterært kurs. Da det ble arrangert romanseriekurs, heiv jeg meg på. Det var lurt. Jeg lærte mye, samtidig som jeg stod på og omskrev manuset mitt. Etter hvert fikk jeg tegnet intensjonsavtale med et forlag, og fortsatte å jobbe målrettet fram til det endelig ble kontrakt. I november 2023 ble serien lansert. Det er en kortserie på åtte bøker, som jeg fortsatt holder på å skrive.

Romankurs

Manusutvikling

Det å være elev ved Forfatterskolen har vært veldig nyttig, både fordi jeg har lært mye om skrivekunsten og skriveverktøyet, og fordi det er inspirerende å ha kontakt med andre som skriver. Har tegnet meg på de ukentlige webinarene og mentormøtene hvert år, og deltar enten live eller ser reprisene etterpå, ettersom det passer.

«Du skal ha mange takk,» svarte han. «Det hadde ikke vært så enkelt å stelle dette såret selv.»

«Det va det minste jeg kunne gjøra som takk.» Vilda kunne ikke dy seg, nå som de snakket om sår … «Unnskyld, men … arra i ansiktet ditt …» I det samme skammet hun seg litt over å ha spurt.

«Å, de. Ja, det er lenge siden, men jeg forstår at du spør. Arrene ser ikke fine ut.»

«Nei, nei, jeg meinte det ikkje slik. Det skjemmer så aldeles ikkje … du e jo uansett så … jeg meiner …» Vilda ble varm i ansiktet igjen. Nå var det rett før hun hadde røpet at hun syntes han var kjekk. Hun skulle ikke ha spurt.

Lavrans Elvestad smilte. «Du lurer vel på hvordan jeg fikk dem?»

Vilda visste ikke hva hun skulle si. Det ville høres frekt ut uansett hva hun svarte nå. Hun nikket likevel.

Vilda fra Verket: Det hjertet vil, side 19-20

Det må være å ikke gi seg hvis de har et prosjekt de brenner for. Jobbe på. Lære seg å tåle å bli refusert, for det blir de aller fleste, kanskje opptil flere ganger. Se mulighetene i kritisk tilbakemelding. All tilbakemelding kan brukes til noe, det er veldig lærerikt. Tålmodighet er en bra ting, og så lenge en ikke stanser opp, går det jo framover.

Helt til slutt, skriver du på noe nå?

Jeg skriver fremdeles på Vilda-serien. Bok nr. 4 kommer ut 22. mars, og jeg ligger noen hakk foran.

bok, forfatter, forfatterskolen, portrettintervju, serierom